Saturday, March 15, 2008

Doakan Guru..

Berikut merupakan sesi dialog antara ibuku dan aku pada malam sebelum pergi ke Melaka-

Aku: Assalamualaikum bu.. Along nie.. Ibu sihat?
Ibu : Alhamdulillah, sihat.. Along sihat?
Aku: Alhamdulillah, sihat jugak.. Yang laen2? Ayah, Adi ngan Alang camne?
Ibu : Diorg sume sihat..
Aku: Bagus laa.. Ibu, nak bgtau.. Esok Along pergi Melaka.. Ada lawatan kat loji air..
Ibu : Owh.. Jalan baek2 nnti.. Jaga diri..
Aku: InsyaAllah..

(dalam hati, aku lega dah bgtau kat ibu aku.. mn tau kot2 ada ape2 terjadi.. Tapi Alhamdulillah.. Aku masih di sini.. Menghadap laptop, tulis post untuk blog..)

Ibu : Along, Hakimin anak Mak Ngah dapat sekian-sekian dalam SPM ari tue..
Aku: Owh.. Apa subjek yg dapat gred sekian? Dan apa plak subjek yang dapat gred sekian?
Ibu : Ntah.. Dia pun tak tau.. Result dia pun kawan dia yang gtau.. Dia tak pergi amek lg.. Tapi
dia amek subjek agama Long.. Xde subjek sains..
Aku: Owh.. Along pun tak tau nak bg cadangan kat dia amek kos ape.. Along tak tau sangat kos2
yg laen2 nie.. Maybe dia boleh tanye Abang Lang.. Mintak nasehat Abg Lang untuk
sambung kos ape lepas nie..
Ibu : Aah, betul tue.. Haa.. Baca surat khabar tak pasal dak2 SPM kali nie?
Aku: Err.. Tak.. Hehehe..
Ibu : Isy... Mana ley camtue.. Kena ikut perkembangan semasa..
Aku: Ngeh3.. TV xde.. Fulus nak beli surat khabar pun xde.. Lupe nak bukak online newspaper
ari tue.. Hehehe.. Nape bu?
Ibu : Budak skg nie makin lama makin pandai.. SPM kali ini, paling tinggi bdk lelaki Melayu
dapat 20A1 dan 1A2.. Yang kedua, dak Cina lelaki jugak, dapat 16A(aku tak
ingat..)..
Aku: Wah.. Banyaknye budak tue dapat.. Tak poning ko? Musim kebangkitan lelaki
nampaknye..
Ibu : Tua la.. Dia amek sume subjek agama ngan sains..
Aku: Wow! Pakej lengkap.. Hehehe..(ketawa ada unsur kemiangan..=P)
Ibu : Bila wartawan temuduga dia tanya apa secret recipe dia capai kecemerlangan,
dak laki tue cakap: solat jangan tinggal, banyakkan puasa sunat dll..
Aku: Bla.. Bla.. Bla..
Ibu : Bla.. Bla.. Bla..
Aku: Bla.. Bla.. Bla..

>>End of dialog seession<<

Dialog berterusan dan aku hanya amek yg penting je.. Kalu tulis sume krg, boring plak den baco nnti.. Hehehe..

Berkenaan dengan izin.. Aku jarang kalu g mana2 tempat mintak izin mak aku.. Kecuali kalu g jauh2.. Kalu g pasar malam ke, kedai ke.. Aku tak gtau.. Aku tak tau la sama ada wajib gtau mak ayah setiap kali keluar atau tak wajib.. Siapa yg tahu, tolong aku...? Sebab, bg perempuan, bile dia dah kawen nnti setiap pergerakan dia kena gtau suami dia.. Kalu tak dapat izin, berdosa.. Kalu lum kawen, peranan tue mak ayah yg maenkan.. Rite? Kalu salah, betulkan aku.. Aku tak tahu.. Jadi, disebabkan nak pergi jauh, Melaka (jauh ke?), aku mintak izin gtau mak ayah aku.. Mereka mmg izinkan punye.. Hehehe.. dan perjalanan Alhamdulillah.. Selamat pergi dan selamat pulang.. Skg nie, aku masih lg tertanya2, siapalah ehem2 tue? =) Serah segalanya pada Yang Esa..

Berkenaan dengan budak yang terer SPM tue.. Alhamdulillah.. Bagus adek nie.. Larat ek ko blaja byk2? Akak yg sembilan subjek tue pun tak larat.. Inikan 21.. Pergh.. akak memang tabik hormat kat ko la.. =) Tapi, dia memang berhak dapat tue berdasarkan usaha2 dia selama ini.. dia bukan je rajin, tapi ada hubungan baek dengan Allah dan juga hubungan baek dengan manusia.. Penting tue.. Usaha semata2 tidak memadai.. Perlu ada doa yang mengiringi.. Doa semata2 itu rugi, kerana Allah suka org yg berusaha dan berakhlak tinggi.. Kalu nak compare kehidupan dak tue dgn aku, punyelah jahilnya aku.. Selalu tertipu dengan nafsu.. Budak tue rajin solat dan tak tinggal solat.. Aku plak rajin solat akhir waktu dan memang ada kena tggl solat ble dapat MC.. Arghh.. Budak tue rajin pose sunat.. Aku? Puasa ganti pun tak stat lg.. Argh.. Beza sungguh!! =(

Hati makin keras dan hitam.. Ustazah aku kata,kalu dalam masa 3 hari tak dengar ceramah agama, hati akan ada satu titik hitam.. Skg dah msk thn ke-3 kat sini, brp sgt la ceramah agama yg aku pergi.. Bukan 3 hari sekali, tapi mungkin hanya 3tahun sekali je.. Argh.. =(

Ustazah jugak kata, hati akan semakin keras dan hitam kalu jarang baca Quran.. Ble dah msk Universiti, aku bajet bz.. Baca Quran hanya lepas tiap2 Maghrib je.. Kdg2 lebih teruk, tak baca langsung.. Kalu dulu, setiap kali lepas solat akan baca.. Walaupun 2/3 ayat.. Dulu aku istiqamah, sekarang tak.. Ape nak jd? Aku terlupa, Allah suka pada amalan baek yg dibuat berterusan walaupun sedikit.. Huhuhuhu.. Hati aku makin hitam.. =(

Cuci mata pun menghitamkan hati.. Pandangan tak dijaga.. Mata meliar2 memandang makhluk manusia yang berlainan jenis.. Konon2 nak cr pasangan hidup.. Tapi sebenarnya dah tertipu dengan syaitan.. Terlampau ikut nafsu.. Mata meliar.. Owh.. Bknkah Allah menyuruh kita menjaga pandangan? Tapi, kenapa mata tetap meliar? Nafsu owh nafsu.. Ikut nafsu, hati lesu..
Hati jadi hitam, keras cam batu.. =( Sebab tue, ble blaja ssh nak tgkap... Kan?

Tiba2 aku rindukan cikgu2 aku.. Tiba2 aku rindukan Ustazah aku.. Mereka semua sungguh baek terhadap aku dan kawan2 aku.. Mencurahkan ilmu, agar satu hari nnti kita jadi org yg mulia.. Taraf kehidupan lebih tinggi dari ibu bapa.. Pelbagai motivasi mereka berikan untuk naekkan semangat.. Dan akhirnya, aku di sini.. Menimba lg ilmu dgn harapan dapat meningkatkan taraf kehidupan kepada yg lebih baek satu hari nnti.. InsyaAllah..

Dulu doa aku hanya tertumpah buat aku dan keluargaku.. Mendengar satu ceramah tidak lama dahulu, rupa2nya kita kena doakan guru2 dan umat Islam yg laen jugak.. Mula2 aku hanya berdoa dan tak pasti kenapa perlu tambahkan guru dan umat Islam yg laen dalam doa aku.. Tapi aku hanya mengikut.. Doakan sahaja.. Tak rugi.. Tak keluar duit pun.. Xpayah isi minyak dan bayar duit tol pun bile berdoa.. Dan aku doa..

Tapi skg, matlamat semakin jelas.. Kita sentiasa membangga-banggakan pelajar ttg keputusan cemerlang yg mereka perolehi.. Tapi kita lupe membangga-banggakan cikgu2 ttg usaha mereka yg mereka beri.. Pelajar itu cemerlang, kerana cikgu juga cemerlang.. dan terima kasih cikgu! Tiada dapat ku membalas jasamu melaenkan doaku buat bekalanmu di akhirat kelak.. Insyaallah.. Amiin.. =)

P/s: Cerita nie ditulis bersempena hari pertama blaja memandu setelah lebih kurang 5 bln tgglkannya.. Mana aku ingat nak tekan ape dulu? Tiba2 dah suruh bawak.. Argh.. Aku rindu cikgu lama.. Yang ajar satu2 macam aku budak darjah satu.. Tak kesah! I Like!! Bkn niat nak membandingkan.. Tapi nak gtau, cikgu yg ajar satu2 tue la yg sekali je dia ajar aku dah bley faham.. Cikgu yang cemerlang! Dapat tangkap, yang aku adalah agak lembab.. Hahaha.. Cikgu!!

No comments: