Wednesday, May 6, 2009

Sakit dan Ragut

Sepatutnya aku belajar nie.. Exam tak abes lagi.. Tapi apakan daya, jejari tanganku yang menembam minta diexcercisekan.. Maka, menari2 la jari2 aku nie atas keyboard yang tak pernah dicuci nie.. Owh..

Musim kesakitan melanda aku sekarang nie.. dapat sakit 3 in 1.. sakit 2 in 1.. Macam2 ada.. Tapi, aku redha.. Menerimanya kesakitan sebagai penebus kesalahan.. Tue la.. Masa sihat melantak banyak sangat.. Bila sakit, makan pun tak abes.. Beli sekali je nasi, boleh makan 2/3 round.. Tapi, bagus jugak.. Nie la dinamakan diet.. Ohohoho..

Ahaaa!! Tapi, bukan pasal sakit aku yang aku nak ceritakan.. Aku cuma nak kongsikan sikit pasal ragut nie..

Kalu kita tgk berita skg nie, ada kes ragut sehingga menyebabkan kematian ibu mengandung.. Na'uzubillahiminzalik.. Kesian.. Bersimpati..

Dan yang selalu kena kes2 ragut nie adalah kaum perempuan.. Kat sini, aku ada sikit pendedahan yg diberikan oleh ayahku terchenta dan kawan2 tentang camne peragut meragut..Jadi, di hujung post mungkin aku boleh share sikit pendapat macam mana nak elak diragut nie.. Adalah perlu bertawakal setelah berusaha, bukannya hanya bertawakal tanpa usaha..


Pertama:

Yes3.. Wanita memang suka memakai handbag kepit di ketiak.. Huduh betul nama yg aku berikan pada handbag tersebut.. Maaf.. Tapi betulkan.. aku pun ada handbag nie.. Tapi, kalu gi jalan2 terutamanya bersama famili, aku jarang sangat pakai.. Ini kerana, handbag sebegini la yg menarik perhatian peragut2 durjana itu.. Zaappp!!! Ditariknya handbag yang kita kepit tue.. Hilang la sume duit, ic, handset cap pisang, handset cap dewa, kunci2 dll.. Bahaya.. Memang bahaya..





Kalu terkena ragutan macam nie, biarkan je.. Derma je la handbag kepit di ketiak dan segala isi kandungannya.. Daripada maen tarik2 handbag ngan peragut yg bermotor.. Tue lagi bahaya.. Silap hari bulan, terseret sekali si kena ragut ke tengah jalan dan berakhir plak dgn dot dot dot.. Tak ke naya? Ingatlah orang tersayang sebelum maen tarik2 handbag tue.. Betul3.. Dah lama tak maen tarik2 tali.. Tapi tak sama tue maen tarik2 handbag ngan tarik2 tali.. Nyawa jadi taruhan nie.. Owh..


Kedua:

Yesz3.. Wanita juga suka pakai bag yang bertali panjang.. Dulu ada cadangan agar memakai tali bag selimpang ke badan.. Sebenarnya, cara tue lagi bahaya.. Kalu peragut rentap beg tue, kita memang takde peluang larikan diri, dan terperangkap.. Kemudian terseret tengah jalan dan bla bla bla (sambung sendiri).. Bahaya tue.. Takpun, peragut akan menggunakan pisau untuk memutuskan tali bag tersebut.. Kalu silap potong, melayang la nyawa si kena ragut.. Kan bahaya tue..





Ketiga:

Kalu naek motor, jangan sesekali letak barang berharga dalam bakul/ raga motosikal.. Peragut nie dia kira apa.. Nampak mende baek punya, panjang je tangan dia nak amek barang dalam raga motosikal orang laen.. Biarpun, motosikal tengah bergerak masa tue.. Kalu melawan, ditendangnya plak motor orang yg diragut tue.. Tak ke bahaya? Tak ke hampeh? Haih..


Cara aku?

Aku lebih suka pakai dompet (memang dompet pun, bukan purse) sebab boleh simpan kat poket seluar.. Aku rasa selamat sket.. Dan tak sume duit simpan dalam dompet.. Simpan kat poket seluar sket.. Atas nasihat ayah aku.. Selalu bebeno dia pesan.. Ikut jah.. Logik gak tue.. Faedah laen plak, bila tgh xde duit, tetiba raba poket seluar dan "Owh, aku kaya lagi rupanya.." punya ungkapan keluar.. Hehehehehe..


P/s: Sakit Diragut - Elakkan..
Diragut kesihatan, lalu datang kesakitan - Renung2kan..

2 comments:

Anonymous said...

hehe, orang first comment :)
bila baca tips zira, teringat pulak ceramah encik kamal affandi, penganalisa jenayah, bagi kat fakulti tahun lepas :)

lagi satu cara nak selamat, guna handbag yang boleh tercabut 'tangkai' (tak tau nak guna perkataan apa). barang hilang tak apa, tapi nyawa tak boleh ditukar ganti :)

AziRa AziZ said...

Wan Ika,
Perasan tak org ada tulis
"sedikit pendedahan darpd ayah terchenta dan rakan2"?
Antara rakan2 tue, Wan la..
Hehehehehehehehehe..
Dan kerjaya En Kamal Affandi kan sama ngan ayah org..
Sebab tue la mereka akan nasehatkan perkara yg sma..
Owh..