Saturday, May 16, 2009

Marah-Marah Sayang

Pernah tak kena marah? Mestilah kan.. Nak2 masa kecik2 dulu.. Slalu sgt kena marah.. Mana tak nya, asek wat nakal je.. Memang patutla kena marah ea? Ohohohoho.. Tapi, kalu tak kena marah, jadi Sazali la ko.. Melawan cakap aje kejenya.. Haih!

Ahaaa! Apa kaitan marah2 ngan post kali nie.. 16 Mei nie Hari Guru.. Jadi, aku amek kesempatan nie wat sume2 guru dan bakal guru nak ucapkan "Selamat Hari Guru"..


Jadi cikgu zaman skg nie byk cabarannya.. Cubit anak murid sket, masuk tv.. Rotan anak murid sket, masuk tv.. Piyat telinga anak murid sket, masuk tv.. Pendek kata, sume yg cikgu wat kat anak murid ley masuk tv la.. Tak payah masuk rancangan realiti.. Cuba cikgu2 denda je anak murid zaman skg nie, konfem masuk tv.. Haih.. Eh eh eh eh.. Tapi bukan sume anak murid macam tue.. Iye tak? Heeeeee..


Kalu ikutkan keluarga aku (mungkin termasuk aku.. aku kata mungkin je..), mereka suka cikgu2 yg garang2 nie.. "Baru jadi orang budak tue nanti.." kata mereka.. Aku sedikit agak setuju.. Tanya la mana2 dak sekolah, kalu cikgu tue garang, beriya2 wat keje sekolah.. Kalu tak, hmmmm.. (Termasuk aku la tue.. Tapi aku baek sket.. Sket jah.. Hehehehehe..)


Aku dulu kena rotan dengan cikgu takde pun ngadu kat stesyen2 tv.. Tak payah cakap stesyen tv, nak ngadu kat mak ayah pun tak sanggup.. Karang ada pulak yg dapat "Kena satu, Percuma lagi satu".. Tak ke parah.. Sakit merana badan, tak dapat plak maen Power Rangers petang2.. Hahaha..


Tapi budak2 zaman moden nie mesti menjawab, "Ala akak, ko tgk la ko hidup zaman apa dulu.. Zaman dah berubah, dunia dah maju..".. Arghh.. Lantak laa.. Aku mem"flash-back"kan balik ingatan aku je.. Ada aku kisah?? *Cak-cak-cak-cak-cak-cak-cak*


Apa2 pun pekerjaan memang banyak dugaannya.. Termasuklah yg jadi cikgu.. Jadi cikgu nie la pekerjaan paling banyak amalan pahala.. Kan? Kan? Sebab bila kita mati, ada 3 perkara yang akan membantu kita:

1) Doa anak yang soleh dan solehah
2) Sedekah jariah
3) Ilmu yang bermanfaat
Tak ke untung jadi cikgu..?

Jadi kepada semua guru2 di Malaysia, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru Buat Anda.. Peace No War.. (",)


P/s: Pernah kena marah ngan Pak Cik Komuter, dan dia telah jadi "cikgu" aku.. Owh.. Tak sggp ku kenang.. Hampeh!

No comments: