Wednesday, February 4, 2009

Anak Betong

Bila orang tgk cite Kekasihku Seru, aku plak menyeru2 katil aku nak tido tapi tak dapat tido sebab area tv dok nya atas katil aku.. Hebat sungguh daya tarikan Waris..

Bila org tgk cite Puaka Niyang Rapik, aku dengar lagu2 yg ada dalam laptop aku, lagu2 yg merepek.. Hebat sungguh daya tarikan Ustaz Amirul..

Tapi maaf Waris.. Maaf Ustaz Amirul.. Walaupun kamu berdua berjaya menarik penonton lain untuk menonton citer2 kamu, tapi saya tidak.. Saya cuma menontonnya sekali dua dengan alasan, "Aisyyy.. Malas aku nak layan cite hantu.." Ke sebab aku penakut? Hehehehehe..

Tapi bila tiba cita Anak Betong, aku macam tak sabar2 nak tgk cite tue.. Siap dah dok ngadap depan tv lg, padahal cite lum stat lg.. Ntah apa jampi serapah ntah aku dah kena.. Tapi, aku rasa aku suka tgk cite nie.. Mungkinkah kerana ada Shiela Rusli a.k.a Malika atau mungkinkah kerana ada Hairi Othman a.k.a Hassan?

Kenapa aku suka tgk cite nie?

Ada beberapa sebab aku rasa.. Antaranya ialah, setiap kali abes cite nie, para pelakon akan berselawat.. Mereka akan membawakan tasbih atau selawat shifa'.. Cumey.. Bila tgk tue, rasa cam diorg nie penasyid plak.. Cumey sgt2.. I like! Aku yg daripada tak-berapa-hafal-sangat-selawat-shifa' telah bertukar menjadi telah-hafal-selawat-shifa'-tapi-still-tak-tau-terjemahannya..

Sebab yg lain plak, aku rasa bacaan Quran Hairi Othman dalam cite Anak Betong adalah amat baik.. Bagi aku la.. Mungkin aku salah dengar + tak tau pjg pendek bacaan.. Huhuhuhu.. Tapi, aku rasa bacaan dia bagus.. Bagus yg bagus.. (",)

Aku lebih suka Hassan dari Waris.. Walaupun watak kedua2nya dibawakan oleh pelakon yg sama.. Tahniah Hairie Othman!

Mungkin perkara yg sama perlu dilakukan oleh rancangan2 tv yg laen.. Contohnya, kalu cite pasal kenderaan (Cth cam Impak Maksima, Remp-It), maka akhirkan cite tue dengan para pelakonnya membaca doa naek kenderaan.. Doa, jika dibaca dalam nada berlagu (seperti selawat td) pasti akan mudah diingat dan dihafal.. Cadangan ini diberikan sempena aku-yg-masih-tak-hafal-doa-naek-kenderaan.. Heeeee.. *malunya*

Atau mungkin dalm rancangan2 masakan, boleh diakhirkan dengan bacaan doa sebelum dan selepas makan.. Cadangan lagu adalah lagu daripada Kumpulan Raihan.. Sodap didengar, simple dan siap ada terjemahannya sekali.. Mungkin lagu nie boleh dikeudarakan di kafe2 terutamanya kafe kejut sebab aku adalah orang-yang-hafal-doa-makan-tapi-bila-nak-makan-baca-Bismillah-je-atau-kadang2-terus-ngap-masuk-makanan-dalam-mulut-sebab-lapo-sangat.. Huhuhuhuhuhu.. Teruk betul! *malu lagi* =(

Apa2 aje cadangan aku, itu hanyalah cadangan yg datang dari seorang hamba Allah yg masih lagi byk doa dan selawat yg masih tidak dihafalnya.. Maaf, kerana memberikan cadangan yg mementingkan diri sendiri.. Akhir kata, jom hafal doa dan selawat sama2! (",)

Selamat Menonton cerita Anak Betong!

P/s: Kepada yg dah akil baligh, jangan lupa hafal doa mandi wajib.. Peace!

6 comments:

sakura ilz said...

bernas bernas cadangan anda

Anonymous said...

zira, selalu updated dah blog ni lately ;) hehe, saya antara orang yang tak suka tengok cerita puaka melayu atau bangsa lain bukan sebab takut tapi sebab rasa mengarut dan membuang masa.

tapi setelah baca post ni, memang menarik kerana cerita ini masih ada mesej yang cuba disampaikan. moga-moga lepas ni lahir ramai lagi penerbit yang menghasilkan hiburan yang ada nilai dakwah :)

AziRa AziZ said...

Ilz,

Mekaseh..
Sebenarnya, tue adalah cdgn2 yg lebih mementingkan diri sendiri..
Byk lg doa dan selawat tak hafal..
Huhuhuhu..
Thanks!

AziRa AziZ said...

Wan Ika,

Ye.. ye..
Org pun tak suka tgk cite antu sbb rasa cam merepek dan membuang masa..
Laenla kalu tgh ada mood nak menjerit2 tue, org akan tgk..
Tapi, cite anak Betong nie cumey..
Ada selawat di akhir cite..
Sebenarnya, suka tgk diorg selawat tue.. Hehehehehehe..

anee said...

chup
citer nie kat tv bape?? ari ape?? kol bpe??
tak tau pon...

AziRa AziZ said...

Cik Anee,

Citer nie ade kat TV 9..
Siaran malam.. X ingat kol brp..
Ada jugak disiarkan kat TV3..
Setiap ari isnin-kames
Kol 4.30 hingga 5.30 waktu Malaysia..
Hehehehehe..
Btw, ade jugak rancangan Chup! kat TV9..
Hahahahahaha..
Eh? Anee dah ade blog?
Await chek xtau..
Den link yo!

Hehehehehe..
(",)