Monday, November 10, 2008

Ini Bukan Pilem P/s: I L.O.V.E Y.O.U

1) I.K.H.L.A.S

Hanya kita dan Maha Pencipta saja yang mengetahui..

Betul3 (Gaya Upin dan Ipin).. Saya pun pernah rasa perasaan tak ikhlas.. Rasa tak ikhlas nak tolong orang.. Apa saya dapat?? Habuk pun tarak.. Amboi3!! (Gaya Ehem2 sambil jari kelingking digedik2kan).. Syaitan dah berjaya pegang trofi nampaknya.. Berjaya hasut saya jadi tak ikhlas.. Hampeh! =(

Setiap kali muncul perasaan tak ikhlas bila tolong orang, maka saya akan cepat2 tepis dengan sesuatu yang dapat menyedapkan hati saya.. Atau secara tidak langsung, doa kecil yang datang dari hati yang kecil juga.. Saya doa semoga balasan ke atas kebaekan yang dilakukan itu, semoga Allah jualah yang membalasnya.. Jika tidak kepada saya,kepada ayah ibu saya atau adek beradek saya.. Tidak mahu mengharap kepada makhluk.. Kerana jika mengharapkan makhluk, tidak ikhlas lah jadinya, dan kebarangkalian untuk mengungkit2 adalah tinggi.. Hmmm.. Tapi kan, dalam Islam ada tiga orang yang boleh mengungkit dan sebarang ungkitan tidak mengurangkan sebarang pahala.. Siapakah mereka?? [Do waiting some respon here.. Ngeh3.. Nak tau kena tanya.. =P]

Ada orang kata ikhlas boleh dipaksa.. Boleh ke?? Saya percaya..Memang boleh.. Cubalah.. Tak boleh, cuba lagi.. Macam mana?? Hehehehe.. =)

2) M.A.L.U

Saya pun pernah rasa malu.. Err.. Sebenarnya selalu rasa malu.. Lebih2 lagi malu bila orang tahu pasal blog saya nie.. Malu sangat.. Rasa macam nak tukar universiti, tukar jabatan, tukar kursus, tukar wajah, tukar jantina (Err.. Stat merepek dah..) dan macam2 lagi la nak tukar.. Saya tahu macam mana perasaannya bila orang perhatikan kita dengan pandangan yang kita sendiri pun tak pasti.. Tak pasti apa yang mereka2 fikirkan mengenai saya.. Secara jujurnya, saya boleh katakan hidup waktu tue teruks! Sangat teruks..Lepas satu, datang satu lagi masalah.. Bak kata orang putih celup,"Down gile.."

Saya cuba bersabar.. Sebab sabar tue ganjaran Allah yang bagi.. Rasa2 macam sabar dah sampai batasan, saya gi foya2 lepaskan tekanan.. Makan coklat banyak2.. Dan saya tak tau berat badan saya dah naek berapa kg sekarang nie.. Coklat.. Coklat.. Huhuhuhu..

Walaupun malu, hidup mesti diteruskan juga (Gaya Nabil =P).. Saya malas nak peduli apa yang orang pikir pasal saya.. Biarlah saya menjadi diri saya.. Saya adalah pengkritik tetap kepada diri saya sendiri.. Saya mendengar segala macam pandangan yang diberikan dari sekeliling.. Memang benar tiada pandangan yang benar dan yang salah, justeru pilihan ditangan saya sendiri.. Saya berhak memilih dalam membuat keputusan.. Saya tidak mahu hidup saya menjadi lebih kucar-kacir apabila hidup semata2 mendengar pandangan orang dek kerana mahu menjadi sempurna.. Tidak..

Jika ada yang mengalami perasaan yang sama seperti saya atau lebih teruk lagi, maka bersabarlah.. Muhasabah diri, itu yang terbaek boleh dilakukan.. Biarlah malu itu ada sebagai batasan kepada kita untuk tidak melakukan perkara2 yang tidak baek.. Ok?? =)

Err.. Saya malu lah.. Ada abang hensem depan saya nie.. Malu la nak berkenalan.. Malu la nak wat ringan2.. Heh! Tak de kaitan.. Hehehehe.. Opps! =X

3) P.A.N.D.A.N.G.A.N

Saya terbaca (ke terdengar? ke termimpi? arghh..) tentang untuk mendapat pandangan yang paling jujur sekali adalah daripada orang yang tidak begitu rapat dengan kita.. Maksudnya, kita kenal dia, dia kenal kita.. Dia tau sket2 kita macam mana, kita pun tau dia sket2 macam mana.. Dan yang paling penting, pandangan diminta bukan di kedai makan.. Maksudnya, kita mintak pandangan dia, tapi sebagai menghargai dia jangan plak belanja makan ke atau apa2.. Nanti dia akan terhutang budi, dan terpaksa bertapis2 cakap dek kerana "karang-kalu-aku-cakap-jujur-ko-tarik-balik-belanja-makan-nie-abesla-aku-sapa-nak-bayar?" atau secara jelasnya(bagi yg tgh kerut2 tak paham) adalah rasuah.. Hahahaha..

"Eeh, wanita jelita nie cakap je.. Dia pernah wat ke?" [Wanita jelita = Saya]

Hehehehe.. Mestilah pernah.. Karang ada plak yang rasa saya cakap, err maksud saya tulis tak serupa bikin.. Saya pernah wat.. Saya mintak pandangan/ pendapat seorang rakan yang tak berapa rapat, tapi ley tahan kelaseran mulutnya mengenai beberapa tindakan saya.. Nak tau siapa? Tak payah la tau.. Bukan kenal pun.. Budak nie dari jabatan @*?& dari fakulti *&%$#@..

Pergh.. Menusuk kalbu! Saya wat muka cool je.. Walaupun hati hot.. Fikir2 logik, memang betul apa yang dia cakapkan.. Saya balik bilik, saya fikir2 semula.. Dan nah! Saya ikut pandangan dia.. Tapi dengan cara saya la.. Thank you, Allah!

Bukan saya tak nak minta pandangan kawan.. Bukan saya mengabaikan kawan2 saya.. Cuma, bila dengan kawan mereka lebih menjaga hati kita.. Mereka takut, jika mereka berikan pandangan sebenar saya marah, sedih, kecewa, dan macam2 lagi.. Kawan, mereka adalah insan yang sehabes baek cuba menjaga hati kita.. Kerana saya pasti, anda pun camtue.. Bila kawan wat salah, mesti kita serba salah nak tegur.. Kita takut, dengan teguran tersebut akan membawa bla, bla, bla [isi tempat bla dengan masalah yang dijangka sendiri.. ] Kawan, sudah pasti tak mau kesedihan melanda kawannya..

Jadi, saya cari alternatif laen.. Tanya orang laen.. Walaupun pahit untuk diterima, tapi ianya adalah kenyataan yang memberikan ruang penyelesaian..

Weh budak laser! Terima kaseh sangat2 kat ko! Hehehehehe.. =P

Nak cuba jugak cara nie?? Hmm.. Boleh2.. Kena berlapang dada dan yang paling penting, bagi wanita.. Pastikan anda tidak mengalami sebarang PMS ok?? Ngeh3..

4) S.E.N.Y.U.M

Saya rasa saya suka senyum.. Tapi ada orang kata sengih.. Eh?? Senyum ke sengih nie?? Hahahaha.. Apa2 je la.. Tapi pada pendapat saya, senyum tue bile kita berada di alam nyata dan sedar..Sengih plak, lebih khusus kepada alam maya, berangan2.. Setuju tak? Hehehehe..

Apa2 pun, senyum sedekah paling mudah..Senyum je la saya termampu wat.. Kawan saya kata, masa kenduri kawen adalah waktu untuk bersedekah.. Ye la, bagi orang makan2.. Pastue, kawan saya suruh saya hidangkan pizza masa kenduri kawen saya.. Amboi2! Senang hati nampak.. Perut saya perut Melayu.. Kena makan nasik jugak.. Apa kata saya hidangkan nasi goreng pattaya je? Bley? Nak pizza? Kenduri kawen awak nanti ok? Muahahahahaha.. Ok2, keluar tajuk dah nie.. Huhuhuhu..

Senyum?? Jiran sebelah rumah saya lelaki.. Semua bujang tue!! *sengih3* (stat gatai dah nie..).. Ada sekali saya dengar mak saya nasehatkan adek saya yang lelaki nie, "Adi kalu nampak abang2 kat sebelah tue, senyum la.. Tegur.. Jangan sombong plak.. Tue jiran awak.."

Saya dan adek2 perempuan saya menyampuk, "Ibu, kalu kitorang senyum? Kalu kitorang tegur ley tak?? Hehehehe.."

Ayah saya *geleng2 kepala sambil sengih2*

Mak saya *senyum2 pastue tergelak*

Dapat bezakan senyum dan sengih?? Hahahaha..

Sengih - gatai ke anak aku nie? (alam maya, monolog sendiri)
Senyum - gatai anak aku nie.. (kenyataan)

=P

K.E.S.I.M.P.U.L.A.N

Biarpun kita menerima pelbagai PANDANGAN manusia terhadap diri kita, jangan biarkan ia menerbitkan rasa MALU yang tidak bertempat.. Hidup mesti diteruskan.. Berikanlah SENYUMan dengan IKHLAS, kerana senyum itu sedekah paling mudah dan menggambarkan rasa hati kita.. (",)

P/s: I L.O.V.E Y.O.U

3 comments:

Anonymous said...

zira..
betul cakap zira tu. bukan senang nak jadi cermin kepada sahabat. kita selalunya tersepit antara menjaga hati dan membari nasihat yang terbaik dan terikhlas. sedangkan sepatutnya kita kena fikir, kalau kita sayang sahabat kita, kita kena tegur kesilapan dia.
kita malu tak bertempat dalam menegur kesilapan orang lain. kita malu menegakkan perkara yang hak.
maaf zira sebab belum mampu jadi sahabat yang baik. tapi satu perkara, i am grateful for having you as my friend :) take care...

Alifah Amelya said...

suke baca post nie
membuat aku berfikir seketika

AziRa AziZ said...

Wan Ika,
Org hepi sebab Wan jadi salah seorang kawan yg org kenal masa kat sini..
Thanks for everything..
(",)

Alee,
Berfikir tue tak rugi..
Ianya merangsang neuron2 otak agar bekerja dan tidak mati..
Jangan pikir mende laen dan terangsang mende laen udah le..
Hehehehehe..
Thanks! (",)