Tuesday, September 9, 2008

Doa

Mekaseh yang tak terhingga wat Syafa dan rumetku, Kak Sakinah.. Yang begitu sabar, tabah, redha, redah, dan tadah air tinggal nak simbah je bila nak kejutkan aku bangun sahur.. Hehehe.. Sesungguhnya aku adalah wanita melayu terakhir yang memang amat "senang" untuk dikejutkan waktu tidurnya.. Muahahahahaha.. Stiap ari mereka akan berdepan dengan keliatan yang sama.. Ampun deh.. Hanya Allah sahaja dapat membalas jasa kalian semua..

Mekaseh juga wat kawan2 yang melawat aku yang sakit tetapi pada akhirnya melepak tidur di bilik jiranku (Syafa).. Hahahaha.. Melawat ke apa nih? Xmau tido ngan aku sbb takut berjangkit ke atau sebab.... Jeng.. Jeng.. Jeng.. Ha..! Apa2 je la..

Mekaseh juga wat kawan2 aku yang sentiasa datang melawat bilik aku (termasuk adekku) untuk berbuka pose bersama2 dengan aku.. Sesungguhnya, setiap tetamu yang datang ke bilik aku tue, aku terima dengan tangan terbuka dan berharap semoga bilik aku tue terus-terusan mendapat rahmat.. Laen kali datang lagi.. Tapi jangan lupa bawak makanan lebih aa.. Muahahahaha..

Dan peringatan keras wat yang tak datang lagi! Bila nak datang..? Sebab InsyaAllah, nie kan Ramadhan terakhir kita bersama.. Sama-sama, together with Aku! Yeah.. Owh.. Aku dah stat merepek kesan ubat yang berharga RM0.60 sebijik!

Apa2 pun, dalam bulan Ramdhan yang penuh keberkatan nie, mari kita sama2 memperbanyakkan doa.. Tak rugi berdoa.. Tak rugi meminta pada Allah.. Pas sahur pagi tadi, (minum VICO, maleh nak wat roti..), aku pun meng"on"kan benda lagha yang terdapat di dalam bilik aku.. Sayup2 dengar Ustazah Fatemah Az-Zahra (if im not mistaken..) menyatakan sepatutnya bulan Ramadhan nie la kita perlu memperbanyakkan doa..

Sebabnya, dalam bulan Ramadhan nie, terdapat masa2 yang doa seseorang itu adalah makbul.. Bila waktunya? Ada dua pendapat.. Yang pertama, doa seseorang apabila dia berbuka.. Dan yang kedua, adalah doa seseorang apabila dia mula berpuasa sehinggalah dia berbuka.. Jika tersalah, sila betulkan aku.. Dengar dalam keadaan mamai menunggu azan Subuh, tanpa syaitan di sisi menunjukkan bahawa nafsu aku ke arah keburukan masih lagi ada.. Huhuhu.. Uwaaaa...

Jadi, pergunakan kesempatan yang ada berdoa pada Allah Yang Maha Esa.. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar..

Tapi, Ustazah tue sambung lagi.. Nape ade doa yang tak makbul..? Haaa.. Kalu korang tanya Nabil, maka dia akan jawab, "Lu pikirlah sendiri.." Baek tak payah tanya.. Ngeh3..

Doa tak makbul antaranya ialah kerana kita masih lagi melakukan perbuatan mungkar.. Mungkar iaitu perbuatan2 yang dilarang oleh Allah untuk kita melakukannya.. Selain tue, masa berdoa juga, mungkin kita tidak yakin dengan doa itu sendiri.. Was2 nak mintak pada Allah.. Isy.. Apa nie..? Mintak pada Degawan tak was2 plak..? Haih! Aku merepek.. Doa tue jugak boleh jadi tak makbul sebab kita berdoa tanpa adab.. Adab nie maksudnya, mulakan doa dengan puji2an kepada Allah, selawat keatas Baginda s.a.w dan begitu juga dengan pengakhirannya.. Semoga ini dapat menjadi peringatan buat diri sendiri..

"Eh.. Saya dah wat sume tue.. Tapi nape doa saya tak makbul2 jugak ek..?"

Wallahua'lam.. Tapi, pernah dengarkan yang bahwa sesungguhnya Allah tu lebih mengetahui apa yang terbaek buat kita..

"Barangkali kamu suka akan sesuatu hal, tetapi sebenarnya ia tidak baek bagimu.. Barangkali kamu benci akan sesuatu hal, tetapi sebenarnya ianya baek bagimu.."

Perbanyakkan berdoa kerana Allah suka pada hamba2Nya yang meminta padaNya.. Doa!

P/s: Alamak.. Saiz kasut salah r masa kena tag ari tue.. Saya saiz 6 ye.. Hehehehe.. Salam Ramadhan Al-Mubarak..

2 comments:

Alifah Amelya said...

aiyak...bulan pose ni aku x smpai lg blk ko..heee~~

AziRa AziZ said...

Alee,
Yesszzzzz!!!
Alee terasa..
Memang cakap ko pun..
Ntah bila2 nak datang ntah..
Haih..
Hehehehe..