Friday, January 30, 2009

Mati itu pasti..

Aku terburu2 pulang ke rumah ari Khamis (22 Jan 2009, 25 Muharam 1430) yg lalu.. Xtau kenapa.. Tanpa alasan.. Tapi hati nie begitu meronta2 nak jugak balik ke rumah.. (background music: Aku ingin pulang; dari iklan Petronas)

Sesampai di stesyen komuter UKM, aku tipon mak aku..

Aku: Salam ibu.. Along balik tau ari nie..
Ibu: Ha?? Balik?? Dah katne nie??
Aku: Baru kat stesyen komuter UKM nie.. Ibu katne tue?
Ibu: Kat hospital ni ha.. Wan Ngah sakit.. Ibu tolong jaga..
Aku: Bla.. Bla.. Bla..
Ibu: Bla.. Bla.. Bla..

Aku sampai kat umah kol 2.30 petang.. Mak aku pun dah ade kat umah waktu tue.. Baru balik dari sepital katanya.. Aku pun tanya bila lagi mak aku nak lawat Wan Ngah.. Petang tue jugak pegi dalam kol 6.30 petang, mak aku nak suapkan makanan untuk Wan Ngah..

Kenapa aku nak sangat lawat? Sebab dulu, pernah masa kat matrik, masa tue Wan Ngah sakit masuk sepital jugak tapi aku tak gi lawat.. Bajet bagus aku nie!! Huh!! Bila mak ayah aku datang lawat aku, Tok Ngah ada sekali.. Rupa2nya mereka sume baru lepas lawat Wan Ngah kat sepital.. Tok Ngah, umur dah masuk 90 waktu tue; pendengaran pun tak berapa baek.. Pertuturan pun tak berapa lancar.. Orang akan kurang paham sket apa yang dia cakapkan..

Tapi, ntah nape tiba2.. Bila aku salam Tok Ngah dia pandang aku dan cakap sesuatu.. Pertuturannya memang aku tak berapa faham, tapi aku dapat tangkap apa yang dia cuba nak sampaikan.. "Kenapa tak gi lawat Wan Ngah?"

Aku terkelu.. Wajah aku mungkin dah semacam waktu tue.. Aku rasa sedih... Aku rasa aku jahat sangat waktu tue.. Aah, kenapa aku tak gi lawat?? Budus! Bajet bagus!

Sebab tue la, bila Wan Ngah sakit kali nie, aku betul2 teringin nak gi melawat.. Aku tak mau jadi orang budus, aku tak mau jadi orang bajet bagus.. Aku nak pegi lawat! Dan aku pegi..

Sesampai di sepital, aku tengok Wan Ngah.. Susut badannya.. Susah dia nak menghadamkan makanannya.. Mengalir air dari matanya..

Orang yang melawat di sebelah katil Wan Ngah berpesan, "Jangan ditinggalkan Wan nie.. Tanda2 dah ada.. Telinga dah rapat, hidung dah jatuh.."

Aku lihat Wan Ngah.. Aku berdoa dalam hati.. "Ya Allah, jika umurnya panjang lagi, maka Kau kembalikanlah kesihatannya.. Tetapi jika telah ditakdirkan tiba masanya untuk pergi, maka Kau ambillah dia.."

Sebelum balik, aku salam Wan Ngah.. Aku tahu, bukannya dia kenal aku pun waktu tue.. Ibu aku? Tinggal di sepital menjaga Wan Ngah..

Tanggal 25 Januari 2009, 28 Muharam 1430; Wan Ngah telah kembali ke rahmatullah.. Kami sekeluarga balik ke kampung.. Bacaan Quran dan Yasin dialunkan untuk arwah.. Serius.. Itu pertama kali aku melihat jenazah.. Ada sedikit perasaan takut dan cemas.. Tapi, aku lawan juga.. Aku bacakan Yasin buatnya.. Aku duduk di hadapan bahagian kepalanya..

Kami sekeluarga turut pergi sehingga ke majlis pengebumian yang berlaku keesokan harinya.. Itulah jugak pertama kali aku melihat jenazah dikebumikan (jauh sedikit), itulah jugak kali pertama aku mendengar talkin secara live..

Adek aku berkata, "Insaf dan tersedar aku tengok tadi.. Ko Long?".. Aku diam.. Aku rasa seperti mau demam..

Walaupun dah balik ke kolej, aku masih terkesan lagi dengan peristiwa yang baru berlaku.. Setiap kali tidur pada malam hari, aku pasti akan terjaga dengan tiba2.. Masih hidupkah aku? Owh.. Jika diambil nyawa aku ketika ini, sudah pasti amalan belum cukup untuk membela diri di alam yang satu lagi.. Akulah umat akhir zaman, yang cintakan dunia dan takutkan mati.. Owh..

Aku berdoa pada Allah agar aku mati dalam Iman.. Agar kedua ibu bapaku dan adek beradekku juga mati dalam Iman.. Penamat hidup penuh kebaekan.. Amiin..

"Aku diam" - Ye Angah, Alang and Adi.. Aku rasa insaf.. Aku rasa sedar.. Aku tak mampu nak luahkan..

Wan = Nenek
Tok = Atuk
Ngah = Angah = Anak ke-2

Wat rakan2 Muslim, mohon jasa baek sedekahkan Al-Fatihah wat beliau yang bernama Halimah Abd Majid.. Terima Kasih..

4 comments:

Anonymous said...

inna lillahi wa inna ilaihi rajiun.. al-fatihah..
memang insaf bangat kalau tengok jenazah walaupun tak ada tali persaudaraan yang dekat dengan kita.. sob, sob :'(
moga kita semua dikurniakan husnul khatimah..

AziRa AziZ said...

Wan Ika,
InsyaAllah..
Mari kita sama2 doa byk2..

Anonymous said...

condolence to u zira. *peluk2*

AziRa AziZ said...

Patt,
*peluk2 balik*
=)
Tq..